Pohádková groteska pro všechny. Představení na scéně D21 vzniklo na motivy romské slovesnosti
27. dubna 2023
Pohádková groteska pro všechny. Představení na scéně D21 vzniklo na motivy romské slovesnosti
Autorskou koláž na motivy tří romských pohádek uvedla skupina Ara Art na scéně D21. V režii Davida Tišera a dramaturgii Lízy Urbanové excelují Michal Žolták a Nikolas Ferenc. Komická extempore herecké dvojice fungují bez ohledu na věk publika.
Scénická groteska Pal e marikľi vznikla jako variace na tři hojně tradované motivy romské slovesnosti, které se v různých podobách odrazily v pohádkách sebraných Milenou Hübschmannovou nebo v autentických verzích romských autorů. Inscenace navazuje na tradici lidové vyprávěnky s nadpřirozenými prvky.
Známé pohádkové náměty tvůrci citlivě a originálně aktualizují v souladu s romskou lidovou tradicí, v níž se tradiční mísí se současným. Postavy králů, rádců a ministrů jsou konfrontovány se sociálními pracovnicemi či učitelkami, telefonický rozhovor následuje nadpozemský zásah shůry.
Záměr je vyjádřen už názvem Pal e marikľi, který je možné volně přeložit s ohledem na inscenaci jako Nad plackami: dvojice herců ztělesňuje groteskní vyprávění nad díží plackového těsta, které v jejich rukou plní roli nejrůznějších objektů nebo postav.
Michal Žolták i Nikolas Ferenc jsou oblečeni v soudobém pekařském stejnokroji, na nohou mají bílé kecky. Scéna evokuje pekařskou halu potravinářského řetězce. Vévodí jí bílý stůl s igelitovým ubrusem, dvě plastové díže, zásobník s moukou a skleněný džbán naplněný vodou. Za stolem je bílá zeď se dvěma dveřmi připomínajícími panelákový interiér 80. let. Ze zákulisí vstupuje na scénu Ferenc, následován po chvíli Žoltákem. Zatímco Ferencův zasmušilý pekař se těžko nechává strhnout k hovoru, Žoltákův pekař srší energií a usiluje o kontakt s neznámým kolegou. Zpočátku váznoucí dialog pekařů je provázen mechanicky secvičeným zaděláváním těsta.
Civilní rozhovor oživují herci pečlivě načasovanými gagy. Za smíchu publika přechází k líčení první vyprávěnky o králi a prstenu. Pomocí těsta a vidlice představí pekaři příběh o Romce, která si při úklidu u krále zastrčí prsten do zástěry. Král nechá prohledat hrad a stráže najdou prsten u Romky. Král se chystá Romku popravit, ale ta mu sdělí, že umí sít diamanty. Vyrostou ale pouze tomu, kdo v životě nic neukradl. Král ani nikdo z jeho vojáků či úředníků si diamanty nechce nechat zasít… Král uzná, že Romku nemůže popravit za něco, co dělá každý.
Druhá vyprávěnka se váže k oblíbenému motivu faráře, který se chlubí genialitou svého psíčka. Tentokrát ho kvůli cestě do Říma nechá hlídat romským kostelníkem, kterému ale pejsek pojde. Zoufalý kostelník telefonuje Lacimu, který údajně dokáže i zázrak. Telefonát provází série gagů, jejichž námětem je rozvětvenost romské rodiny, která si řetězově předává sluchátko. Anekdota vyústí v Laciho monolog s imaginárním farářem, v němž faráře přesvědčí, že tak chytrého psíčka byla na Zemi škoda, a proto byl povolán, aby dělal v nebi účetního.
Poslední příběh je o králi, který se dozví, že na jeho území doputovali Romové a chtějí válčit. Král v doprovodu vojska vyrazí za Romy domluvit příměří. Vladaře ztělesňuje Žolták jedoucí na stole-kočáru, zatímco Ferenc točí díží od těsta coby kolem vozu a současně „zaopatřuje“ přírodní podmínky. Příjezd k Romům je vyjádřen dalším z řady gagů: „Romové – fuj, to jsem se lekl!“ Setkání krále s romským velvyslancem proběhne přátelsky, a přestože každý hovoří jiným jazykem, snadno se shodnou, že válku nechtějí.
Představení organicky provází romsko-české songy na motivy známých romských písní, které protagonisté variují v hiphopovém duchu za doprovodu živé kytary. Divadelní skupina Ara Art, jejíž tvorba je v posledních letech pravidelně uváděna v brněnské Huse na provázku a pražském D21, se v uplynulém desetiletí stala pevnou součástí domácí alternativní scény. Premiéra dosud posledního titulu Pal e marikľi se odehrála jako součást oslav Mezinárodního dne Romů, jehož devátý ročník spolek Ara Art pořádal.